Revolta impotriva benzinăriilor

June 21, 2022

In iunie 2008, cotatia la titei era de 140,53 US $/baril, iar benzina in Romania costa aprox. 3.9 lei/litru benzina 95, ca medie. In aprile 2011 ajunsese la 113,8 US$, iar in benzinarii litrul de benzina 95 costa intre 5,2 – 5,6 lei. Au fost fluctuatii ca urmare a accizei si supraaccizei, daca ne aducem aminte, separat de inflatie, cheltuielile de extractie, rafinare, transport.
Din 2011 pana in iunie 2022, pretul la benzina standard s-a majorat cu aprox.63,4%, iar cresterile au fost de 51,7% din iulie 2021 pana in iulie 2022.
Urmare a acestor cresteri de preturi observ ca a inceput revolta impotriva benzinariilor. Are vreun temei aceasta revolta ?
Sa vedem.
1. Taxele au o pondere de aprox. 41,3% din pretul litrului de benzina 95. La 8,50 lei/litru benzina standard inseamna 3,51 lei pe care statul ii incaseaza. Statul nu se va dispensa de aceasta suma, intrucat mizand pe o cerere inelastica, cu siguranta va incasa suficienti bani pe care sa-i cheltuie pe cadouri sociale: 700 lei ajutor la pensionari cu venit pana in 2000 lei, vouchere. La aceste rente se adauga o cheltuiala de 9,5 mld lei/luna pentru plata salariilor bugetarilor;
2. Cheltuieli de exploatare:
Zacamintele de titei din tara noastra sunt cam saracite. Ca urmare, in timp cheltuielile de exploatare la extractie cresc in functie de adancime. Sigur nu am date ca acestea cresc in fiecare an si care este dimensiunea lor valorica. Dar, cresc.
In rafinare sunt alte cheltuieli.
3. Mare parte din titei se importa. Pretul titeiului achizitionat nu este acelasi precum cotatiile de la Londra (titei Brent) sau bursele nord-americane (titei WTI), dar aceste cotatii sunt un sistem de referinta in negociere (la conditia FOB sau CIF, nu conteaza). Uneori se cumpara mai ieftin decat cotatia spot sau forward, alteori mai scump. La pretul de achizitie se adauga costurile de transport si de asigurare a marfii. De cand a inceput razboiul din Ucraina asigurarile au crescut substantial . Oricum, costul total de shipping a crescut rapid din 2021. Ori, toate acestea se adauga la pretul final al benzinei pe care il cumparam.
4. Ungaria sau “calaretul liber”.
MOL profita ca autoritatile maghiare au obtinut o derogare de la Comisia Europeana in ceea ce priveste livrarile de titei rusesc, care se vand la cotatii de 83 US $ (ESPO) sau la 108.49 US $. MOL proceseaza titei rusesc mai ieftin in rafinariile sale si apoi livreaza benzina si motorina in Romania la preturi comparabile cu cele de pe piata noastra. Asta se numeste concurenta neloiala, intruat MOL are un comportament oportunist. La fel benzinariile sale care opereaza in structura proprie.
5. Benzinariile OMV si Petrom din reteaua proprie nu trebuie tratate la fel cu benzinariile independente care opereaza sub marca proprie sau in franciza. Acestea achizitioneaza de la rafinarii si au un cost. Cele in franciza trebuie sa acopere si costul francizei. De acee, benzinariile independente eu le-as trata diferit, desi recunosc ca atunci cand cumpar benzina nu imi bat capul sa cercetez in ce regim functioneaza benzinaria.
Prin urmare, cine este de vina ? Benzinarul pentru ca ne iese in fata sau cei ce genereaza cresterea preturilor ? Eu cred ca statul, OMV si MOL traiesc intr-un soi de complicitate. Sigur ca firmele pot invoca majorarile de costuri. Pana la un punct. De asemenea, firmele din sectorul energetic pot invoca supraimpozitarile. Pe fond, ar avea dreptate, desi odata eliminate acestea nu exista siguranta ca preturile in benzinarii ar scadea.
Pretul exprima nu doar o valoare, ci ofera un set de informatii, nu doar despre marfa care se vinde, ci si despre comportamentul vanzatorilor si cumparatorilor in prezent si in viitor.
Ca atare, protestul contra pretului la benzina mai degraba ar trebui indreptat impotriva dl. Ciolacu si a altora care cheltuie bani publici in mod arbitrar dupa care isi declara ingrijorarea fata de pretul la benzina.

Daca statul nu ar cheltui in mod discretionar la dimensiunea pe care o vedem de cateva luni numai pe consum, atunci probabil ca ar avea si o mica resursa sa mai reduca din TVA si acciza la benzina si motorina. Sigur, exista si un efect de aborbtie. Dupa un timp, pretul ar incepe sa creasca sau sa scada pana ajunge la un pret de echilibru. Am ajuns la acest pret de echilibru ? Eu cred ca nu.

Valentin Ionescu

Nu mai sunteţi singuri şi vă aşteptăm alături de noi pentru a moderniza legislaţia antreprenorială!

Alte articole

Orice formă de supra-taxare este greșită

Orice formă de supra-taxare este greșită

Încă o dată guvernanții ne demonstrează că sunt total rupți de realitatea țării pe care o guvernează. Încă o dată guvernanții decid, fără nicio consultare cu aceia pentru care iau deciziile respective. Încă o dată guvernanții aleg calea cea mai scurtă, deși toată...

Antreprenorii preiau inițiativa politică

Antreprenorii preiau inițiativa politică

Politica unui partid care nu urmărește o doctrină pe deplin asumată, este o politică haotică, dictată de impulsul momentului și cu rezultate slabe.  În România, partide reale de dreapta nu prea avem, astfel că mediul antreprenorial este slab sau chiar deloc...

Fii la curent cu ultimele noutăți

Abonează-te la newsletter

Urmărește-te în social media